Danica Patrick történelmet írt Daytonában

http://negy7.blogspot.com/2013/02/danica-patrick-tortenelmet-irt.html
Danica Patrick csaknem két évvel
azután, hogy az első helyről rajtolhatott a Nationwide széria Las
Vegas-i állomásán, újra pól pozíciót szerzett, méghozzá a Sprint Kupában
(11. versenyén), immáron hivatalos újoncként. Ráadásul a legnagyobb
presztízsű versenyen, a Daytona 500-ason.
Az elmúlt években szinte mindig volt 49-50, néha több csapat, melyek megpróbáltak bejutni az 500-asba. Daytonában ugyan is nagyon magas a pénzdíj, és mivel sok a baleset, szerencsével akár egy lassabb autó is húszban lehet a végén, így a start-and-park intézményének hívei is jó sansszal aspirálhatnak egy nagyobb összegű jutalomra. Idén azonban az új autó bevezetése óriása plusz anyagi terhet jelentett, amivel az egyautós, a saját garázsukból operáló csapatok nem tudtak megbírkózni. Ez a magyarázata annak, hogy mindössze 45 nevező jött össze idén.
Persze ez jó hír Brian Keselowskinak, Mike Blissnek, Joe Nemecheknek, mert kevesebb potenciális - hasonló képességű - ellenféllel kell számolniuk, ha be akarnak jutni a mezőnybe.
A
korábbi legjobb eredmény női pilótától két kilencedik rajthely, melyet
Janet Guthrie 1977-ben szerzett. Guthrie (a női autóversenyzés egyik
úttörőjeként a sisakját és az overallját a Smithsonian múzeum őrzi) 33
futamon 5 Top10-es eredményt ért el. Patrick egyelőre 10 versenyen van
túl, Top10 nélkül.
Azt már a
kezdetektől hallhattuk, olvashattuk a szakértő elemzőktől, hogy ha
valahol esélyes lehet Patrick egy győzelemre, az a szűkítő lemezes
versenyek egyike, vagy Daytona vagy Talladega. Itt ugyanis az
aerodinamika, az autó tömege számít leginkább a kvalifikációnál, a
versenyben pedig a szerencse. Azaz bárki odaérhet, még egy
tapasztalatlan újonc is. Ahogy példának okáért nem is olyan régen,
Trevor Bayne.
Patrick
már a szabadedzésen is a leggyorsabb is volt, és 196.434 mph-s (48,817
másodperces köridő) átlagsebessége 1990 óta a legjobb eredmény a Daytona
500-as időmérőn. Az új autó tehét gyorsaság tekintetében (köszönhetően
annak is, hogy a légellenállása jobb, mint doboz alakú korábbi CoT-nek)
felveszi a versenyt bármelyik korább versenyautó generációval.
"Az
az érzésem, hogy ha egyszer, 10, 20 vagy 30 év múlva visszagondolok a
pályafutásomra, ez az eredmény fog legelőször eszembe jutni." mondta Patrick, akinek az új autó beállításain kívül valószínűleg az újra megtalált szerelem is szárnyat adott. "Nagyon
fontos, hogy megvan a pól, így nem kell izgulnunk a előfutamok miatt.
Szerencsés vagyok, hogy rengeteg remek szakember dolgozik körülöttem,
nem hiszem, hogy nélkülük sikerülhetett volna."
Patrick
rekord halmozása bizonyára folytatódik majd, de ne felejtsük el, hogy az
egyik, ha nem a legjobb autóban kap folyamatosan lehetőséget. Minden
Hendrick-motoros egység az első 13-ban végzett, kivéve Jimmie Johnsont
és Jamie McMurray-t. Patrick csapattársai Tony Stewart és Ryan Newman a
4. illetve 5. időt futották, Jeff Gordon 2., Kasey Kahne a 6., Dale
Junior a 11., Juan Pablo Montoya a 13. lett. A Hendrick Motorsport
ugyanis a Stewar-Haas mellett az Earnhardt Ganassi csapatot is ellátja
erőforrásokkal. Patrick újdonsült barátja, Ricky Stenhouse Jr. a 12.
helyen végzett.
"Remek dolog a történelem részesének lenni." mondta Gordon, aki ezúttal nem a leggyorsabb pilóta lett, csak a leggyorsabb férfi versenyző Daytonában. "Mindennyian tudjuk milyen népszerű Danica, és ez jó tesz a sportágunknak."
A
Daytona 500 kvalifikáció következő lépcsője a két Gatore Duel elnevezésű
előfutam. Az első póljából Patrick, a másodikéból Gordon indul majd. A
további pozíciókra az időmérő alapján osztják be az autókat. A 3. idővel
Bayne Patrick futamába kerül, a 4.-kel Newman Gordonéba és így tovább.
2013-ra
megváltozott a kvalifikációs szisztéma, és ez érinti a Daytona 500-at
is, mely az egyetlen olyan futam, tradicionálisan, ahol nem az időmérő
dönti el a teljes sorrendet. Az évad másik 35 versenyén nem érvényes a
korábbi védettséget jelenti Top35 szabály. Az időmérőn leggyorsabb első
36 autó automatikusan bekerül a mezőnybe.
A maradék 7 helyből 6-ot a
tulajdonosi pontversenyben legelőkelőbb helyen álló, de idővel a 36-ba
be nem férő csapatok kapják meg, az utolsó, rajthely pedig egy korábbi
bajnoknak jár, aki idővel nem jutott be (de ahhoz, hogy ezt megkaphassa,
legalább egy futamon az előző évben rajthoz kellett állnia). Ha nincs
ilyen bajnok a mezőnyben, akkor ez a hely is egy idővel nem kvalifikált,
de a tulajdonosi pontversenyben a másik hat mögött álló csapaté lesz.
Ami a
Daytona 500-at illeti: ahogy korábban is, az első sort már az időmérő
eldönti, ez lesz majd Patrick és Gordon. A másodiktól a hatodik helyig
szintén garantált a bejutás, vagyis Bayne, Newman, Stewart és Kahne
akkor is részvevő lesz, ha kiesnek a két Duel elején és így elvben
lemaradnának. A sorrendjüket a rajtrácson azonban nem az időmérő
határozza majd meg, hanem a két Duel.
A dolgok
itt válnak igazán bonyolulttá. Az első kettő tehát biztos bejutó és a
sorrendjük is eldőlt a kvali után. A 3.-32. helyig a két Duel dönt, aki
az első 15-ben végez a két előfutamban, az ott lehet a Daytona 500-on.
Korábban a tulajdonosi pontverseny első 35 csapata votl biztos
résztvevő! A 33.-36. hely azé a négy, az előfutamban leggyorsabb autóé,
mely: 1) nem az első sorból indul, azaz a kvalin nem a két legjobb idő
valamelyikiét futotta, vagy 2) nem végzett a Duel első 15 helyének
valamelyikén.
A 37.-42. helyet hat, a tulajdonosi pontversenyben a már
bejutott csapatok mögött álló kapja, akik nem jutottak be idővel (pól és
első sor), és a Duel első 15 helyének egyikét sem tudták megszerezni. A
43. rajthely egy korábbi bajnoké, csakúgy, mint az év további
versenyein. Ami fontos, hogy a végső rajtsorrendben a páros-páratlan
számok alapján rangsorolják az autókat. Azaz Patrick-é az első Duel, az ő
futamából kerül majd ki a 3.-5.-7.-9. stb a képzeletbeli rajtrácson,
Gordoné a második futam, ahonnan pedig a 4.-6.-8.-10. stb helyre
kerülnek majd.
Az elmúlt években szinte mindig volt 49-50, néha több csapat, melyek megpróbáltak bejutni az 500-asba. Daytonában ugyan is nagyon magas a pénzdíj, és mivel sok a baleset, szerencsével akár egy lassabb autó is húszban lehet a végén, így a start-and-park intézményének hívei is jó sansszal aspirálhatnak egy nagyobb összegű jutalomra. Idén azonban az új autó bevezetése óriása plusz anyagi terhet jelentett, amivel az egyautós, a saját garázsukból operáló csapatok nem tudtak megbírkózni. Ez a magyarázata annak, hogy mindössze 45 nevező jött össze idén.
Persze ez jó hír Brian Keselowskinak, Mike Blissnek, Joe Nemecheknek, mert kevesebb potenciális - hasonló képességű - ellenféllel kell számolniuk, ha be akarnak jutni a mezőnybe.
Az időmérő végeredménye:
Poz | No. | Pilóta | Idő | Sebesség | Márka |
---|---|---|---|---|---|
1 | 10 | Danica Patrick | 45.817 | 196.434 |
Chevrolet
|
2 | 24 | Jeff Gordon | 45.850 | 196.292 |
Chevrolet
|
3 | 21 | Trevor Bayne | 45.924 | 195.976 |
Ford
|
4 | 39 | Ryan Newman | 45.931 | 195.946 |
Chevrolet
|
5 | 14 | Tony Stewart | 45.936 | 195.925 |
Chevrolet
|
6 | 5 | Kasey Kahne | 45.953 | 195.852 |
Chevrolet
|
7 | 11 | Denny Hamlin | 45.972 | 195.771 |
Toyota
|
8 | 18 | Kyle Busch | 45.973 | 195.767 |
Toyota
|
9 | 22 | Joey Logano | 45.973 | 195.767 |
Ford
|
10 | 20 | Matt Kenseth | 45.983 | 195.725 |
Toyota
|
11 | 88 | Dale Earnhardt Jr. | 46.016 | 195.584 |
Chevrolet
|
12 | 17 | Ricky Stenhouse Jr. | 46.027 | 195.537 |
Ford
|
13 | 42 | Juan Pablo Montoya | 46.034 | 195.508 |
Chevrolet
|
14 | 27 | Paul Menard | 46.035 | 195.503 |
Chevrolet
|
15 | 13 | Casey Mears | 46.037 | 195.495 |
Ford
|
16 | 33 | Austin Dillon | 46.063 | 195.385 |
Chevrolet
|
17 | 99 | Carl Edwards | 46.097 | 195.240 |
Ford
|
18 | 15 | Clint Bowyer | 46.100 | 195.228 |
Toyota
|
19 | 56 | Martin Truex Jr. | 46.105 | 195.207 |
Toyota
|
20 | 31 | Jeff Burton | 46.117 | 195.156 |
Chevrolet
|
21 | 48 | Jimmie Johnson | 46.134 | 195.084 |
Chevrolet
|
22 | 1 | Jamie McMurray | 46.144 | 195.042 |
Chevrolet
|
23 | 2 | Brad Keselowski | 46.163 | 194.961 |
Ford
|
24 | 9 | Marcos Ambrose | 46.203 | 194.793 |
Ford
|
25 | 29 | Kevin Harvick | 46.215 | 194.742 |
Chevrolet
|
26 | 43 | Aric Almirola | 46.215 | 194.742 |
Ford
|
27 | 16 | Greg Biffle | 46.218 | 194.729 |
Ford
|
28 | 55 | Mark Martin | 46.229 | 194.683 |
Toyota
|
29 | 38 | David Gilliland | 46.236 | 194.654 |
Ford
|
30 | 34 | David Ragan | 46.245 | 194.616 |
Ford
|
31 | 26 | Michael Waltrip | 46.317 | 194.313 |
Toyota
|
32 | 35 | Josh Wise | 46.331 | 194.254 |
Ford
|
33 | 78 | Kurt Busch | 46.474 | 193.657 |
Chevrolet
|
34 | 98 | Michael McDowell | 46.501 | 193.544 |
Ford
|
35 | 95 | Scott Speed | 46.502 | 193.540 |
Chevrolet
|
36 | 32 | Terry Labonte | 46.508 | 193.515 |
Ford
|
37 | 51 | Regan Smith | 46.609 | 193.096 |
Chevrolet
|
38 | 7 | Dave Blaney | 46.633 | 192.996 |
Chevrolet
|
39 | 47 | Bobby Labonte | 46.738 | 192.563 |
Toyota
|
40 | 36 | J.J. Yeley | 46.852 | 192.094 |
Chevrolet
|
41 | 83 | David Reutimann | 47.284 | 190.339 |
Toyota
|
42 | 93 | Travis Kvapil | 47.333 | 190.142 |
Toyota
|
43 | 87 | Joe Nemechek | 47.357 | 190.046 |
Toyota
|
44 | 19 | Mike Bliss | 47.509 | 189.438 |
Chevrolet
|
45 | 52 | Brian Keselowski | 48.946 | 183.876 |
Toyota
|
forrás: iRace.hu