Danica Patrick történelmet írt Daytonában

Danica Patrick csaknem két évvel azután, hogy az első helyről rajtolhatott a Nationwide széria Las Vegas-i állomásán, újra pól pozíciót szerzett, méghozzá a Sprint Kupában (11. versenyén), immáron hivatalos újoncként. Ráadásul a legnagyobb presztízsű versenyen, a Daytona 500-ason.



A korábbi legjobb eredmény női pilótától két kilencedik rajthely, melyet Janet Guthrie 1977-ben szerzett. Guthrie (a női autóversenyzés egyik úttörőjeként a sisakját és az overallját a Smithsonian múzeum őrzi) 33 futamon 5 Top10-es eredményt ért el. Patrick egyelőre 10 versenyen van túl, Top10 nélkül.


Azt már a kezdetektől hallhattuk, olvashattuk a szakértő elemzőktől, hogy ha valahol esélyes lehet Patrick egy győzelemre, az a szűkítő lemezes versenyek egyike, vagy Daytona vagy Talladega. Itt ugyanis az aerodinamika, az autó tömege számít leginkább a kvalifikációnál, a versenyben pedig a szerencse. Azaz bárki odaérhet, még egy tapasztalatlan újonc is. Ahogy példának okáért nem is olyan régen, Trevor Bayne.


Patrick már a szabadedzésen is a leggyorsabb is volt, és 196.434 mph-s (48,817 másodperces köridő) átlagsebessége 1990 óta a legjobb eredmény a Daytona 500-as időmérőn. Az új autó tehét gyorsaság tekintetében (köszönhetően annak is, hogy a légellenállása jobb, mint doboz alakú korábbi CoT-nek) felveszi a versenyt bármelyik korább versenyautó generációval.


"Az az érzésem, hogy ha egyszer, 10, 20 vagy 30 év múlva visszagondolok a pályafutásomra, ez az eredmény fog legelőször eszembe jutni." mondta Patrick, akinek az új autó beállításain kívül valószínűleg az újra megtalált szerelem is szárnyat adott. "Nagyon fontos, hogy megvan a pól, így nem kell izgulnunk a előfutamok miatt. Szerencsés vagyok, hogy rengeteg remek szakember dolgozik körülöttem, nem hiszem, hogy nélkülük sikerülhetett volna."


Patrick rekord halmozása bizonyára folytatódik majd, de ne felejtsük el, hogy az egyik, ha nem a legjobb autóban kap folyamatosan lehetőséget. Minden Hendrick-motoros egység az első 13-ban végzett, kivéve Jimmie Johnsont és Jamie McMurray-t. Patrick csapattársai Tony Stewart és Ryan Newman a 4. illetve 5. időt futották, Jeff Gordon 2., Kasey Kahne a 6., Dale Junior a 11., Juan Pablo Montoya a 13. lett. A Hendrick Motorsport ugyanis a Stewar-Haas mellett az Earnhardt Ganassi csapatot is ellátja erőforrásokkal. Patrick újdonsült barátja, Ricky Stenhouse Jr. a 12. helyen végzett.


"Remek dolog a történelem részesének lenni." mondta Gordon, aki ezúttal nem a leggyorsabb pilóta lett, csak a leggyorsabb férfi versenyző Daytonában. "Mindennyian tudjuk milyen népszerű Danica, és ez jó tesz a sportágunknak."


A Daytona 500 kvalifikáció következő lépcsője a két Gatore Duel elnevezésű előfutam. Az első póljából Patrick, a másodikéból Gordon indul majd. A további pozíciókra az időmérő alapján osztják be az autókat. A 3. idővel Bayne Patrick futamába kerül, a 4.-kel Newman Gordonéba és így tovább.


2013-ra megváltozott a kvalifikációs szisztéma, és ez érinti a Daytona 500-at is, mely az egyetlen olyan futam, tradicionálisan, ahol nem az időmérő dönti el a teljes sorrendet. Az évad másik 35 versenyén nem érvényes a korábbi védettséget jelenti Top35 szabály. Az időmérőn leggyorsabb első 36 autó automatikusan bekerül a mezőnybe. 

A maradék 7 helyből 6-ot a tulajdonosi pontversenyben legelőkelőbb helyen álló, de idővel a 36-ba be nem férő csapatok kapják meg, az utolsó, rajthely pedig egy korábbi bajnoknak jár, aki idővel nem jutott be (de ahhoz, hogy ezt megkaphassa, legalább egy futamon az előző évben rajthoz kellett állnia). Ha nincs ilyen bajnok a mezőnyben, akkor ez a hely is egy idővel nem kvalifikált, de a tulajdonosi pontversenyben a másik hat mögött álló csapaté lesz.


Ami a Daytona 500-at illeti: ahogy korábban is, az első sort már az időmérő eldönti, ez lesz majd Patrick és Gordon. A másodiktól a hatodik helyig szintén garantált a bejutás, vagyis Bayne, Newman, Stewart és Kahne akkor is részvevő lesz, ha kiesnek a két Duel elején és így elvben lemaradnának. A sorrendjüket a rajtrácson azonban nem az időmérő határozza majd meg, hanem a két Duel.

A dolgok itt válnak igazán bonyolulttá. Az első kettő tehát biztos bejutó és a sorrendjük is eldőlt a kvali után. A 3.-32. helyig a két Duel dönt, aki az első 15-ben végez a két előfutamban, az ott lehet a Daytona 500-on. Korábban a tulajdonosi pontverseny első 35 csapata votl biztos résztvevő! A 33.-36. hely azé a négy, az előfutamban leggyorsabb autóé, mely: 1) nem az első sorból indul, azaz a kvalin nem a két legjobb idő valamelyikiét futotta, vagy 2) nem végzett a Duel első 15 helyének valamelyikén. 

A 37.-42. helyet hat, a tulajdonosi pontversenyben a már bejutott csapatok mögött álló kapja, akik nem jutottak be idővel (pól és első sor), és a Duel első 15 helyének egyikét sem tudták megszerezni. A 43. rajthely egy korábbi bajnoké, csakúgy, mint az év további versenyein. Ami fontos, hogy a végső rajtsorrendben a páros-páratlan számok alapján rangsorolják az autókat. Azaz Patrick-é az első Duel, az ő futamából kerül majd ki a 3.-5.-7.-9. stb a képzeletbeli rajtrácson, Gordoné a második futam, ahonnan pedig a 4.-6.-8.-10. stb helyre kerülnek majd.


Az elmúlt években szinte mindig volt 49-50, néha több csapat, melyek megpróbáltak bejutni az 500-asba. Daytonában ugyan is nagyon magas a pénzdíj, és mivel sok a baleset, szerencsével akár egy lassabb autó is húszban lehet a végén, így a start-and-park intézményének hívei is jó sansszal aspirálhatnak egy nagyobb összegű jutalomra. Idén azonban az új autó bevezetése óriása plusz anyagi terhet jelentett, amivel az egyautós, a saját garázsukból operáló csapatok nem tudtak megbírkózni. Ez a magyarázata annak, hogy mindössze 45 nevező jött össze idén. 

Persze ez jó hír Brian Keselowskinak, Mike Blissnek, Joe Nemecheknek, mert kevesebb potenciális  - hasonló képességű - ellenféllel kell számolniuk, ha be akarnak jutni a mezőnybe.


Az időmérő végeredménye:
PozNo.PilótaIdőSebességMárka
1 10 Danica Patrick 45.817 196.434
Chevrolet
2 24 Jeff Gordon 45.850 196.292
Chevrolet
3 21 Trevor Bayne 45.924 195.976
Ford
4 39 Ryan Newman 45.931 195.946
Chevrolet
5 14 Tony Stewart 45.936 195.925
Chevrolet
6 5 Kasey Kahne 45.953 195.852
Chevrolet
7 11 Denny Hamlin 45.972 195.771
Toyota
8 18 Kyle Busch 45.973 195.767
Toyota
9 22 Joey Logano 45.973 195.767
Ford
10 20 Matt Kenseth 45.983 195.725
Toyota
11 88 Dale Earnhardt Jr. 46.016 195.584
Chevrolet
12 17 Ricky Stenhouse Jr. 46.027 195.537
Ford
13 42 Juan Pablo Montoya 46.034 195.508
Chevrolet
14 27 Paul Menard 46.035 195.503
Chevrolet
15 13 Casey Mears 46.037 195.495
Ford
16 33 Austin Dillon 46.063 195.385
Chevrolet
17 99 Carl Edwards 46.097 195.240
Ford
18 15 Clint Bowyer 46.100 195.228
Toyota
19 56 Martin Truex Jr. 46.105 195.207
Toyota
20 31 Jeff Burton 46.117 195.156
Chevrolet
21 48 Jimmie Johnson 46.134 195.084
Chevrolet
22 1 Jamie McMurray 46.144 195.042
Chevrolet
23 2 Brad Keselowski 46.163 194.961
Ford
24 9 Marcos Ambrose 46.203 194.793
Ford
25 29 Kevin Harvick 46.215 194.742
Chevrolet
26 43 Aric Almirola 46.215 194.742
Ford
27 16 Greg Biffle 46.218 194.729
Ford
28 55 Mark Martin 46.229 194.683
Toyota
29 38 David Gilliland 46.236 194.654
Ford
30 34 David Ragan 46.245 194.616
Ford
31 26 Michael Waltrip 46.317 194.313
Toyota
32 35 Josh Wise 46.331 194.254
Ford
33 78 Kurt Busch 46.474 193.657
Chevrolet
34 98 Michael McDowell 46.501 193.544
Ford
35 95 Scott Speed 46.502 193.540
Chevrolet
36 32 Terry Labonte 46.508 193.515
Ford
37 51 Regan Smith 46.609 193.096
Chevrolet
38 7 Dave Blaney 46.633 192.996
Chevrolet
39 47 Bobby Labonte 46.738 192.563
Toyota
40 36 J.J. Yeley 46.852 192.094
Chevrolet
41 83 David Reutimann 47.284 190.339
Toyota
42 93 Travis Kvapil 47.333 190.142
Toyota
43 87 Joe Nemechek 47.357 190.046
Toyota
44 19 Mike Bliss 47.509 189.438
Chevrolet
45 52 Brian Keselowski 48.946 183.876
Toyota
forrás: iRace.hu

Related

NASCAR 7689072435393643940

Follow Us

Hot in week

Recent

autó-motor

Comments

érdekesség

Side Ads

bulvár

Text Widget

Connect Us

item
Wordpress