A Lotus is beveti a Coanda-kipufogót

http://negy7.blogspot.com/2012/10/a-lotus-is-beveti-coanda-kipufogot.html
Koreában debütáló fejlesztési csomagjának részeként a Lotus is pályára viszi a több csapat által már előszeretettel használt Coanda-hatású kipufogórendszert.
Az enstone-i gárda mindent megtesz azért, hogy a 2012. évi Formula-1-es világbajnoki sorozat hajrájában csökkentse lemaradását legfőbb riválisaival – az élcsapatokkal – szemben.
Az istálló a hétvégi Koreai Nagydíjon egy jelentős fejlesztési csomagot visz pályára – ennek részeként debütál majd új kipufogórendszere, mely az ún. Coanda-hatást érvényesítve próbálja meg javítani az E20-as versenygép aerodinamikai tulajdonságait.
James Allison, a Lotus technikai igazgatója elmondta, sokat várnak az újításoktól.
„A Koreában debütáló fejlesztések óriási lépésnek számítanak – ez egy új éra kezdete számunkra” – mondta magabiztosan a szakember. „Arra számítunk, hogy ezek az újítások jól működnek majd, de persze mindig elég nehéz feladat megtalálni a megfelelő beállításokat, hogy új alkatrészeket értékelünk ki.”
Allison hozzátette, a szélcsatornában zajló munkálatok rávilágítottak arra, a Lotus mekkora hátrányba is került ellenfeleivel szemben azáltal, hogy nem használta a Coanda-kipufogót – azt a rendszert, melyet már a szezon eleje óta alkalmaz a Ferrari, a McLaren és a Sauber, és melyet nemrégiben a Mercedes AMG Petronas is pályára vitt.
„A pályán egyedüliként dolgoztunk mindezidág viszonylag egyszerű, teljesítmény-maximalizáló kipufogónkkal. Mindazonáltal az E20-as versenygép bemutatásától kezdve egészen máig párhuzamos fejlesztéseket végeztünk a szélcsatornában, ez a program pedig a Coanda-hatású kipufogó köré építkezett.”
„Amint láttuk, hogy a Coanda-rendszer egyértelműen felülmúlja a jelenleg használt megoldásunkat, teljesen világossá vált, hogy alkalmaznunk kell – azért is, mert előnyökkel jár számunkra a szezon utolsó negyedében, és azért is, mert fontos tapasztalatokat gyűjthetünk a következő évadra.”
„Koreában az új kipufogó első változatát pályára is visszük majd.”
A szakember emellett elárulta azt is, az ún. DRD-rendszer – amit a csapatnál is dupla DRS-ként emlegetnek, noha egy passzív rendszerről van szó, tehát nincs kapcsolatban az állítható hátsó szárnnyal – az Abu Dzabiban rendezendő fiatal versenyzők tesztjéig biztosan nem kerül fel újra autóikra.
A Lotus már több alkalommal tesztelte a koncepciót, ám számtalan problémák merültek fel azzal kapcsolatban.
„Nem voltunk valami elégedettek a rendszer bevezetésével” – mondta Allison. „Nehezebben ment a váltás, mint vártam, és csak limitált lehetőségeink voltak a szabadedzéseken. Szóval levesszük az autóról, újragondoljuk a dolgot, és valószínűleg Abu Dzabiban, a fiatalok tesztjén ismét kipróbáljuk majd – itt ugyanis már több időnk lesz arra, hogy rendszerezett formában fejlesszük tovább.”
Az enstone-i gárda mindent megtesz azért, hogy a 2012. évi Formula-1-es világbajnoki sorozat hajrájában csökkentse lemaradását legfőbb riválisaival – az élcsapatokkal – szemben.
Az istálló a hétvégi Koreai Nagydíjon egy jelentős fejlesztési csomagot visz pályára – ennek részeként debütál majd új kipufogórendszere, mely az ún. Coanda-hatást érvényesítve próbálja meg javítani az E20-as versenygép aerodinamikai tulajdonságait.
James Allison, a Lotus technikai igazgatója elmondta, sokat várnak az újításoktól.
„A Koreában debütáló fejlesztések óriási lépésnek számítanak – ez egy új éra kezdete számunkra” – mondta magabiztosan a szakember. „Arra számítunk, hogy ezek az újítások jól működnek majd, de persze mindig elég nehéz feladat megtalálni a megfelelő beállításokat, hogy új alkatrészeket értékelünk ki.”
Allison hozzátette, a szélcsatornában zajló munkálatok rávilágítottak arra, a Lotus mekkora hátrányba is került ellenfeleivel szemben azáltal, hogy nem használta a Coanda-kipufogót – azt a rendszert, melyet már a szezon eleje óta alkalmaz a Ferrari, a McLaren és a Sauber, és melyet nemrégiben a Mercedes AMG Petronas is pályára vitt.
„A pályán egyedüliként dolgoztunk mindezidág viszonylag egyszerű, teljesítmény-maximalizáló kipufogónkkal. Mindazonáltal az E20-as versenygép bemutatásától kezdve egészen máig párhuzamos fejlesztéseket végeztünk a szélcsatornában, ez a program pedig a Coanda-hatású kipufogó köré építkezett.”
„Amint láttuk, hogy a Coanda-rendszer egyértelműen felülmúlja a jelenleg használt megoldásunkat, teljesen világossá vált, hogy alkalmaznunk kell – azért is, mert előnyökkel jár számunkra a szezon utolsó negyedében, és azért is, mert fontos tapasztalatokat gyűjthetünk a következő évadra.”
„Koreában az új kipufogó első változatát pályára is visszük majd.”
A szakember emellett elárulta azt is, az ún. DRD-rendszer – amit a csapatnál is dupla DRS-ként emlegetnek, noha egy passzív rendszerről van szó, tehát nincs kapcsolatban az állítható hátsó szárnnyal – az Abu Dzabiban rendezendő fiatal versenyzők tesztjéig biztosan nem kerül fel újra autóikra.
A Lotus már több alkalommal tesztelte a koncepciót, ám számtalan problémák merültek fel azzal kapcsolatban.
„Nem voltunk valami elégedettek a rendszer bevezetésével” – mondta Allison. „Nehezebben ment a váltás, mint vártam, és csak limitált lehetőségeink voltak a szabadedzéseken. Szóval levesszük az autóról, újragondoljuk a dolgot, és valószínűleg Abu Dzabiban, a fiatalok tesztjén ismét kipróbáljuk majd – itt ugyanis már több időnk lesz arra, hogy rendszerezett formában fejlesszük tovább.”
forrás: hírado.hu