Költségvetési plafont vezethetnek be a Formula-1-ben

Több Formula-1-es csapat is nyitott a költségvetési plafon bevezetésére, állításuk szerint ugyanis helytálló a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökének azon félelme, miszerint a száguldó cirkusz csapatokat veszíthet el a következő években.


A költségvetési plafon bevezetéséről szóló javaslatot néhány éve, egészen pontosan 2009-ben már felvetette a szövetség akkori elnöke, Max Mosley, a csapatok tiltakozása miatt azonban végül semmi sem valósult meg az ötletből.

Jean Todt, az FIA jelenlegi vezetője nemrég arra figyelmeztetett, ha a következő három évben nem sikerül legalább 30 százalékkal csökkenteni a költségeket a Formula-1-ben, a sportág csapatokat veszíthet el.

„A Formula-1-nek mindenki számára egy nyereséges üzletnek kellene lennie, azonban ez napjainkban pusztán két-három csapatról mondható el” – nyilatkozta a francia a Gazzetta dello Sport című lapnak. „A következő három évben 30 százalékkal csökkentenünk kell a költségeket, különben csapatokat veszítünk el.”

„Egyre közelebb állunk ahhoz, hogy megegyezzünk, és aláírjuk a Concorde-szerződést, 2014-től pedig – az új motorformula érkezésével – egy újabb lépést teszünk afelé, hogy megvalósuljanak céljaink. Az is lehet, hogy sikerül meggyőznünk olyan motorgyártókat, akik jelenleg más sorozatokban képviseltetik magukat – mint például az Audit, a Toyotát, vagy a Porschét.”

Az AUTOSPORT című brit szaklap értesülései szerint a csapatok tovább folytatják az egyeztetéseket a testülettel ebben a kérdésben, több gárda szerint azonban igenis meg kellene fontolni a költségvetési plafon bevezetését.

Monisha Kaltenborn, a Sauber ügyvezető-igazgatója a lapnak nyilatkozva kifejtette, ők teljes mértékben támogatják az ötletet, ugyanakkor elismeri, rendkívül körültekintőnek kell lenniük.

„Mi már javasoljuk egy ideje a költségvetési plafon bevezetését, és biztosak vagyunk abban, hogy ez lehetővé tenné mindenki számára azt, hogy a saját erősségeinek megfelelően dolgozzon” – mondta. „Egyenlő versenyfeltételeket tudna biztosítani, és mindenki abba az irányba menne el, amibe akarna – ez pedig véleményem szerint nagyon izgalmassá tenné a Formula-1-et.”

„Ugyanakkor nem szabad olyan szinten elkezdenünk ezt az egészet, mely túlmutat azon, amit manapság teszünk. A rajongók versengést akarnak látni a csapatok között, és azt, hogy milyen taktikai döntést hozunk úgy a fejlesztéseket illetően, mint a versenypályán.”

A Mercedes AMG Petronas csapatfőnöke, Ross Brawn szerint mindenképp megfontolandó a költségek felső szintjének korlátozása, az ugyanis alapvetően jobb megoldás, mint a technikai szabályokkal való kísérletezgetés a csökkenő költségek reményében.

„Úgy gondolom, örömmel veszünk minden tisztességes és megfelelő korlátozást” – nyilatkozta Brawn az AUTOSPORT-nak, amikor a brit lap munkatársa arról kérdezte, a költségvetési plafon a leginkább járható út-e ebben a kérdésben. „Nem akarunk többet költeni annál, mint amennyit kell ahhoz, hogy eredményesek és versenyképesek legyünk. A legtöbb csapat feltehetően nem ezeknek a limiteknek megfelelően operál, de vannak öten-hatan, akik bizony ennek a felső határnak megfelelően dolgoznak.”

„Szilárd támogatói vagyunk a költségek korlátozására vonatkozó egyezménynek, az RRA-nak, mert úgy gondoljuk, hogy az egy rendkívül egyszerű elven működik. Ha az idei év mondjuk X, akkor a következő X-20 százalék, az azt követő pedig X-40 százalék. Amióta én a Formula-1-ben dolgozom, soha nem volt hosszú távon sikere annak, ha a technikai szabályokon keresztül próbáltuk visszaszorítani a költségeket. Persze kivételt képez a motorokra, valamint a váltókra vonatkozó határ, ami rendkívül eredményesnek bizonyult.”

„Ha megbolygatjuk ezeket a technikai dolgokat, akkor fennáll a veszélye annak, hogy elrontjuk az egész sportot. Tehát mindenképp támogatom a költségek korlátozását. Jó lenne, ha azt mondanák, nem lehet többet költeni ennél, nem dolgozhatsz, csak ennyi emberrel, tehát abból kell a legtöbbet kihoznod, amid épp van! És még így is elő tudnánk állni bizonyos innovációkkal, és a Formula-1 is megőrizné szellemiségét. Én úgy gondolom, egyértelműen ez a legjobb módja a költségcsökkentésnek.”


Több Formula-1-es csapat is nyitott a költségvetési plafon bevezetésére, állításuk szerint ugyanis helytálló a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökének azon félelme, miszerint a száguldó cirkusz csapatokat veszíthet el a következő években.


A költségvetési plafon bevezetéséről szóló javaslatot néhány éve, egészen pontosan 2009-ben már felvetette a szövetség akkori elnöke, Max Mosley, a csapatok tiltakozása miatt azonban végül semmi sem valósult meg az ötletből.

Jean Todt, az FIA jelenlegi vezetője nemrég arra figyelmeztetett, ha a következő három évben nem sikerül legalább 30 százalékkal csökkenteni a költségeket a Formula-1-ben, a sportág csapatokat veszíthet el.

„A Formula-1-nek mindenki számára egy nyereséges üzletnek kellene lennie, azonban ez napjainkban pusztán két-három csapatról mondható el” – nyilatkozta a francia a Gazzetta dello Sport című lapnak. „A következő három évben 30 százalékkal csökkentenünk kell a költségeket, különben csapatokat veszítünk el.”

„Egyre közelebb állunk ahhoz, hogy megegyezzünk, és aláírjuk a Concorde-szerződést, 2014-től pedig – az új motorformula érkezésével – egy újabb lépést teszünk afelé, hogy megvalósuljanak céljaink. Az is lehet, hogy sikerül meggyőznünk olyan motorgyártókat, akik jelenleg más sorozatokban képviseltetik magukat – mint például az Audit, a Toyotát, vagy a Porschét.”

Az AUTOSPORT című brit szaklap értesülései szerint a csapatok tovább folytatják az egyeztetéseket a testülettel ebben a kérdésben, több gárda szerint azonban igenis meg kellene fontolni a költségvetési plafon bevezetését.

Monisha Kaltenborn, a Sauber ügyvezető-igazgatója a lapnak nyilatkozva kifejtette, ők teljes mértékben támogatják az ötletet, ugyanakkor elismeri, rendkívül körültekintőnek kell lenniük.

„Mi már javasoljuk egy ideje a költségvetési plafon bevezetését, és biztosak vagyunk abban, hogy ez lehetővé tenné mindenki számára azt, hogy a saját erősségeinek megfelelően dolgozzon” – mondta. „Egyenlő versenyfeltételeket tudna biztosítani, és mindenki abba az irányba menne el, amibe akarna – ez pedig véleményem szerint nagyon izgalmassá tenné a Formula-1-et.”

„Ugyanakkor nem szabad olyan szinten elkezdenünk ezt az egészet, mely túlmutat azon, amit manapság teszünk. A rajongók versengést akarnak látni a csapatok között, és azt, hogy milyen taktikai döntést hozunk úgy a fejlesztéseket illetően, mint a versenypályán.”


A Mercedes AMG Petronas csapatfőnöke, Ross Brawn szerint mindenképp megfontolandó a költségek felső szintjének korlátozása, az ugyanis alapvetően jobb megoldás, mint a technikai szabályokkal való kísérletezgetés a csökkenő költségek reményében.

„Úgy gondolom, örömmel veszünk minden tisztességes és megfelelő korlátozást” – nyilatkozta Brawn az AUTOSPORT-nak, amikor a brit lap munkatársa arról kérdezte, a költségvetési plafon a leginkább járható út-e ebben a kérdésben. „Nem akarunk többet költeni annál, mint amennyit kell ahhoz, hogy eredményesek és versenyképesek legyünk. A legtöbb csapat feltehetően nem ezeknek a limiteknek megfelelően operál, de vannak öten-hatan, akik bizony ennek a felső határnak megfelelően dolgoznak.”

„Szilárd támogatói vagyunk a költségek korlátozására vonatkozó egyezménynek, az RRA-nak, mert úgy gondoljuk, hogy az egy rendkívül egyszerű elven működik. Ha az idei év mondjuk X, akkor a következő X-20 százalék, az azt követő pedig X-40 százalék. Amióta én a Formula-1-ben dolgozom, soha nem volt hosszú távon sikere annak, ha a technikai szabályokon keresztül próbáltuk visszaszorítani a költségeket. Persze kivételt képez a motorokra, valamint a váltókra vonatkozó határ, ami rendkívül eredményesnek bizonyult.”

„Ha megbolygatjuk ezeket a technikai dolgokat, akkor fennáll a veszélye annak, hogy elrontjuk az egész sportot. Tehát mindenképp támogatom a költségek korlátozását. Jó lenne, ha azt mondanák, nem lehet többet költeni ennél, nem dolgozhatsz, csak ennyi emberrel, tehát abból kell a legtöbbet kihoznod, amid épp van! És még így is elő tudnánk állni bizonyos innovációkkal, és a Formula-1 is megőrizné szellemiségét. Én úgy gondolom, egyértelműen ez a legjobb módja a költségcsökkentésnek.”

Eric Boullier, a Lotus istálló csapatfőnöke elmondta, csupán három módja van a költségek visszaszorításának – ezek egyike pedig egyértelműen a felső határ bevezetése.

„Csupán három lehetőség van: a költségvetési plafon, talán egy sokkal konzervatívabb technikai –és sportszabályzat – ugyanis úgy vélem, lehetne változtatni a sportszabályzaton annak érdekében, hogy pénzt takarítsunk meg –, illetve a költségek korlátozására vonatkozó egyezmény (RRA)” – magyarázta a szakember.

„Azonban a végső megoldással egyet kell, hogy értsen az összes csapat. De nem csak egy, hanem három módja is van annak, hogy irányításunk alatt tartsuk a költségeket a Formula-1-ben.”

forrás: hírado.hu

Related

Forma1 1807002889665440963

Follow Us

Hot in week

Recent

autó-motor

Comments

érdekesség

Side Ads

bulvár

Text Widget

Connect Us

item
Wordpress