Bajban van Räikkönen csapata?

Mark Gillan, a Williams-Renault ügyvezető igazgatója elárulta, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) betiltotta a Lotus F1 Team innovatív megoldását, melyet a Mercedes és a Ferrari is alkalmazott a 2012-es évre tervezett autója megtervezése során.
Kimi Räikkönen és csapata komoly hátrányba kerülhet az FIA döntése miatt, ami egyelőre nem hivatalos.

A Formula-1 mindig is a különlegesebbnél különlegesebb innovatív megoldásokról volt híres. A királykategória históriás könyveiben azonban számos olyan megoldást találhatunk, melyeket még a bevetésük, vagy nem sokkal az aktiválásuk után betiltottak.

Most nagyon úgy tűnik, hogy a Lotus F1 Team új rendszere is erre a sorsa jut.

A Lotus – korábban Lotus Renault GP – tartja magát ahhoz, hogy a sikertelen előrevezetett kipufogó ellenére nem mond le az innovációról: az istálló egy olyan első felfüggesztéssel kísérletezik, mely megközelítőleg állandó távolságot biztosít az autó alja és a talaj felülete között.

A rendszer funkciója egyszerű: a berendezés arra hivatott, hogy meggátolja a karosszéria mozgását, mely fékezéskor és a gázadáskor fellépő súlypont-áthelyeződésnek tudható be. A megoldás – melyet az Alan Permane köré szerveződő mérnökcsapat fejleszt és már az Abu Dhabiban tartott teszten is próbálgattak – több alkatrészből is áll, de a lényege egy hidraulikus „dugattyú”, mely a versenyző pedálkezelésekor aktiválódik – számolt be az olasz omnicorse. (Az elektromos berendezések alkalmazását tiltja az FIA.)

Amikor a versenyző rálép a fékpedálra, a rendszer pár milliméterrel megemeli az autó orrát, hogy az ne süllyedjen le, ezzel tehermentesíti a Pirelli abroncsait, valamint állandó távolságot tart az első szárny alja és a talaj között – ezzel javítva az autó alatti légáramlást is.

Amint a versenyző a gázra lép a kigyorsításkor, a rendszer fordítva működik: pár milliméterrel „visszafogja” a kocsi orrát, hogy az ne emelkedjen fel.

Az „intelligens” első futómű másik fontos eleme a felfüggesztés push-road elemének a kerék felőli végéhez rögzített távtartó, mely lehetővé teszi, hogy a hidraulikus dugattyú aktivizálódásakor a futómű pár millimétert mozogjon.

Mivel az első kerékagy mögött nem sok hely áll rendelkezésére, a futómű számos pontján alakítani kellett, valamint a lengőkarok bekötési pontjain is változtatni kellett a mérnököknek ahhoz, hogy a plusz elemeknek valahogy helyet szorítsanak.
Miután napvilágot látott a megoldás, a szakértők, és a mérnökök természetesen azonnal elkezdték elemezni azt, és a szabálykönyvek szerint az innovatív rendszer nem vét az FIA technikai szabályzata ellen.

Nos, Mark Gillan, a Williams-Renault ügyvezető igazgatója Peter Windsor „The Flying Lap” című műsorában megerősítette, hogy az FIA betiltotta a 2012-es szezonra a megoldást.

Az FIA hivatalosan ezt még nem erősítette meg, de várhatóan mindez hamarosan meg fog történni.

Miután a Lotus valószínűleg ezen rendszer köré építette a 2012-es modelljét, komoly hátrányba kerülhet, akárcsak a Mercedes és a Ferrari, mely sokat dolgozott a megoldáson.

A Red Bull Racing nem is oly rég a következőket nyilatkozta a Lotus megoldásáról: „Mint minden ilyen dolognál, ez is arról szól, hogy miként működik, és hogyan van integrálva az autóba”- mondta Christian Horner csapatfőnök az Autosportnak.

„Egyéni összetevők helyett a dolgoknak sokkal inkább egy csomagként kell működniük. Ez egy érdekes koncepciónak tűnik, de én rossz ember vagyok ahhoz, hogy ezt kommentáljam.”

Ez csupán annyit sejtet, hogy a Red Bull már valószínűleg korábban tudott az FIA döntéséről, és egy teljesen más megoldást követ az RB8-asban. Egy azonban biztosnak tűnik, Adrian Newey 2012-es autóját is nehéz lesz nehéz „bemérnie” a szövetségnek.
forrás:  f1-live.hu

Related

Lotus 3177444317357308129

Follow Us

Hot in week

Recent

autó-motor

Comments

érdekesség

Side Ads

bulvár

Text Widget

Connect Us

item
Wordpress